ETKİNLİK PLANI
TARİH: 01/05/2020
YAŞ GRUBU : 48-60 Ay
ETKİNLİK ADI:
KİRLİ TEMİZ
ETKİNLİK TÜRÜ: Fen – Deney, Okuma Yazmaya Hazırlık Çalışması
(Bütünleştirilmiş Büyük Grup Etkinliği)
Güne Başlama Zamanı
Sınıfa gelen çocuklar güldür yüzlü bir şekilde
karşılanarak selamlaşılır. Çocukların sınıfiçi ortama hazırlanmaları istenir.
Bu sırada okula gelmeyen çocuk varsa tespit edilir. Çocuklarla günlük olaylar
hakkından sohbet edilir.
Oyun Zamanı
Çocuklara hangi oyun merkezinde oynamak istedikleri
sorularak oyun merkezlerine yönlendirilir. Oyun merkezinde olan çocuklar
gözlemlenir.
Kahvaltı-
Temizlik
Kahvaltı saatinin gelmesiyle birlikte çocukların
hazırlanmaları istenilir. Tek sıra halinde lavabo ve tuvalet ihtiyacı
giderilerek yemekhaneye gidilir. Yemek kuralları hatırlatılarak yemeye
başlanır.
Etkinlik Zamanı
'KİRLİ-TEMİZ' isimli
bütünleştirilmiş büyük grup fen ve Okuma yazmaya hazırlık etkinliği.
Günü Değerlendirme
zamanı
Eve gidiş zamanı gelmeden önce çocuklarla gün içerisinde
yapılan etkinlikler hakkında konuşmak için masa etrafında toplanılır. Bugün
neler yaptıkları, yapılan etkinlikleri sevip sevmedikleri, nerelerde
zorlandıkları, etkinliği yaparken eğlenip eğlenmedikleri gibi sorular sorulur.
Cevaplar dinlenerek sohbet edilir.
Eve gidiş zamanı
Okul bitiş saatinin gelmesiyle okuldan ayrılmak için
hazırlıklarını tamamlayan çocuklarla vedalaşılır. Çocuklar güler yüzlü bir
şekilde okuldan gönderilir
KAZANIM VE
GÖSTERGELER:
Sosyal ve Duygusal Gelişim
Kazanım 1. Kendisine ait
özellikleri tanıtır.
Göstergeleri:
Duyuşsal özelliklerini söyler.
Kazanım 5: Bir olay ya da durumla ilgili olumsuz
duygularını uygun yollarla gösterir.
Göstergeleri:
Olumlu/olumsuz duygularını
olumlu sözel ifadeler kullanarak açıklar.
Olumsuz duygularını olumlu
davranışlarla gösterir.
Kazanım 10. Sorumluluklarını
yerine getirir.
Göstergeleri:
Sorumluluk almaya istekli
olduğunu gösterir.
Üstlendiği sorumluluğu yerine
getirir.
Motor Gelişimi
Kazanım 4. Küçük kas kullanımı gerektiren hareketleri yapar.
Göstergeleri:
Nesneleri yeni şekiller
oluşturacak biçimde bir araya getirir.
Malzemeleri keser.
Malzemeleri yapıştırır.
Malzemeleri değişik şekillerde
katlar.
Değişik malzemeler kullanarak
resim yapar.
Dil Gelişimi
Kazanım 3. Söz dizimi kurallarına göre cümle kurar
Göstergeleri:
Düz cümle, olumsuz cümle, soru
cümlesi ve birleşik cümle kurar.
Bilişsel Gelişimi
Kazanım 2.
Nesne/durum/olayla ilgili tahminde bulunur.
Göstergeleri:
Nesne/durum/olayla ilgili
tahminini söyler.
Tahmini ile ilgili ipuçlarını
açıklar.
Kazanım 17. Neden – sonuç ilişkisi
kurar.
Göstergeleri:
Bir
olayın olası nedenlerini söyler.
Bir
olayın olası sonuçlarını söyler.
Öz Bakım Becerileri
Kazanım 1. Bedeniyle ilgili
temizlik kurallarını uygular.
Göstergeleri:
Elini, yüzünü yıkar, tuvalet
gereksinimine yönelik işleri yapar.
Kazanım 3. Yaşam alanlarında
gerekli düzenlemeler yapar.
Göstergeleri:
Ev ve okuldaki eşyaları temiz
ve özenle kullanır, toplar, yerleştirir.
MATERYALLER:
Fon kartonu, yapıştırıcı,
makas, boyalar, artık malzemeler
SÖZCÜKLER VE KAVRAMLAR :
Çevre, gözlem,
kirli, temiz
ÖĞRENME SÜRECİ :Fen – Deney
Kirli – Temiz
Öğretmen bir
tane patatesi soyar ve ortadan ikiye böler. Patatesin yarısı yıkanarak tabağa
koyulur ve kavanozla kapatılır. Patatesin diğer kısmı yıkanmaz. Bütün çocuklar
yıkanmayan patatesi ellerinde gezdirir ve kirletir. O da aynı şekilde kavanoza
konur. Önümüzdeki birkaç gün gözlemlenmek üzere kavanozlar fen merkezine
kaldırılır.
Okuma Yazmaya Hazırlık Çalışması
Çocuklara“kirli – temiz”
kavramının olduğu çalışma kâğıtları dağıtılarak yönerge açıklanır. Çocuklardan
kirli olan çamaşırları çizgi ile kirli sepetine götürüp temiz olan çamaşırları
bulmaları ve daire içine almaları istenir. Ardından yatay ve dikey çizgilerle
ilgili çizgi çalışması yapılır.
DİKKAT EDİLMESİ
GEREKEN NOKTALAR:
Deneyde kullanılacak olan patateslerin çürük olmamasına
ve patatesi keserken çocuklara yakın olmamaya dikkat edilmelidir.
DEĞERLENDİRME :
Gün sonunda çocuklara
aşağıdakilere benzer sorular sorularak günün değerlendirmesi yapılır:
1. Dinlediğiniz hikayedeki
çocuğun adı neydi?
2. Hikayede ağlayan kimdi?
3. Söylediğimiz şarkıdan
hoşlandınız mı?
4. Sizce yaptığımız deneyin
sonucu ne olabilir?
5. Bugün
neler yaptık? En çok ne yapmaktan hoşlandın?
6. Yarın neler yapmak istersin?
Evde kirli ve temiz olan eşyalar hakkında sohbet
edilebilir.
ÖNERİLEN DİĞER
ETKİNLİKLER:
Sanat
Öğretmen çocukları etkinlik
masalarına yönlendirir. Büyük boy bir kartonun ortasına bir çizgi çizilir.
Çocuklar iki gruba ayrılır. Öğretmen rehberliğinde artık materyaller
kullanılarak bir tarafa kirli, bir tarafa temiz çevre proje çalışması yapılır.
Türkçe
Öğretmen çocukları minderlere
yönlendirir. “Sabah
Kalkınca” parmak oyunu oynanır. Ardından hikaye anlatılır.
Parmak Oyunu
Sabah Kalkınca
Sabah
kalkınca, (Ellerle uyanma hareketi yapılır.)
Temizlik başlar. (Musluk açma hareketi yapılır.)
Önce elleri yıka, (Elleri yıkama hareketi yapılır.)
Sonra yüzünü yıka. (Yüz yıkama hareketi yapılır.)
Bak ne güzel oldun! (Sağ el belde, sol elle ayna hareketi yapılır.)
Misler gibi koktun. (Sol elin parmak uçları birleştirilerek sallanır.)
Sabah kalkınca,
Temizlik başlar.
Dişlerini unutma, (Sağ elin işaret parmağıyla dişler gösterilir.)
Güzel güzel fırçala. (Sağ elle diş fırçalama hareketi yapılır.)
Bak ne güzel oldun!
Misler gibi koktun.
Temizlik başlar. (Musluk açma hareketi yapılır.)
Önce elleri yıka, (Elleri yıkama hareketi yapılır.)
Sonra yüzünü yıka. (Yüz yıkama hareketi yapılır.)
Bak ne güzel oldun! (Sağ el belde, sol elle ayna hareketi yapılır.)
Misler gibi koktun. (Sol elin parmak uçları birleştirilerek sallanır.)
Sabah kalkınca,
Temizlik başlar.
Dişlerini unutma, (Sağ elin işaret parmağıyla dişler gösterilir.)
Güzel güzel fırçala. (Sağ elle diş fırçalama hareketi yapılır.)
Bak ne güzel oldun!
Misler gibi koktun.
Küçük Yeşil Sabun
Elif adında küçük bir kız varmış ve bir gün annesi Elif’e ellerini yıkasın diye küçük ve çok güzel kokan yeşil bir sabun almış. Elif çok mutlu olmuş ve her yemekten önce ve sonra ellerini küçük yeşil sabunla yıkamış. Küçük yeşil sabunda bu durumdan çok mutluymuş, küçük kızın ellerinin arasında köpükler saçar, etrafa güzel kokular yayarmış. Ama bir süre sonra Elif banyoya uğramaz olmuş. Küçük yeşil sabun bu duruma çok üzülüyormuş. Elif kokusunu duysun diye daha güzel kokular yaymış ama Elif bunları fark etmemiş. Yemeğe oturmadan önce annesi uyarınca hızla banyoya koşar, ellerini suyla yıkayıp masaya dönermiş. Bir gün yine Elif banyoya gelip küçük yeşil sabuna hiç dokunmayınca küçük yeşil sabun başlamış hıçkıra hıçkıra ağlamaya. Elif çok şaşırmış sabunu ağlarken görünce ve “Neyin var küçük yeşil sabun?” diye sormuş. Küçük yeşil sabunda başlamış anlatmaya; “Annen beni sen ellerini yıka diye satın almıştı. Sen ilk günlerde benimle oyunlar oynar, köpükler çıkarırdın ama artık benimle ellerini hiç yıkamıyorsun.” diye ağlamaya devam etmiş. Elif buna çok üzülmüş ve küçük yeşil sabunu eline alıp eskisi gibi onunla köpükler çıkarıp ellerini yıkamış ve o günden sonra küçük yeşil sabunu ziyaret edip ellerini yıkamayı hiç unutmamış.
Elif adında küçük bir kız varmış ve bir gün annesi Elif’e ellerini yıkasın diye küçük ve çok güzel kokan yeşil bir sabun almış. Elif çok mutlu olmuş ve her yemekten önce ve sonra ellerini küçük yeşil sabunla yıkamış. Küçük yeşil sabunda bu durumdan çok mutluymuş, küçük kızın ellerinin arasında köpükler saçar, etrafa güzel kokular yayarmış. Ama bir süre sonra Elif banyoya uğramaz olmuş. Küçük yeşil sabun bu duruma çok üzülüyormuş. Elif kokusunu duysun diye daha güzel kokular yaymış ama Elif bunları fark etmemiş. Yemeğe oturmadan önce annesi uyarınca hızla banyoya koşar, ellerini suyla yıkayıp masaya dönermiş. Bir gün yine Elif banyoya gelip küçük yeşil sabuna hiç dokunmayınca küçük yeşil sabun başlamış hıçkıra hıçkıra ağlamaya. Elif çok şaşırmış sabunu ağlarken görünce ve “Neyin var küçük yeşil sabun?” diye sormuş. Küçük yeşil sabunda başlamış anlatmaya; “Annen beni sen ellerini yıka diye satın almıştı. Sen ilk günlerde benimle oyunlar oynar, köpükler çıkarırdın ama artık benimle ellerini hiç yıkamıyorsun.” diye ağlamaya devam etmiş. Elif buna çok üzülmüş ve küçük yeşil sabunu eline alıp eskisi gibi onunla köpükler çıkarıp ellerini yıkamış ve o günden sonra küçük yeşil sabunu ziyaret edip ellerini yıkamayı hiç unutmamış.
Alıntı
Müzik
Öğretmen çocuklara Ellerim
Tombik Tombik şarkısını söyler. Daha sonra şarkı hep birlikte tekrar edilir.
Ellerim Tombik Tombik
Ellerim tombik tombik,
Kirlenince çok komik.
Kirli yüzler sevilmez,
Güzelliği görülmez.
Kirlenince çok komik.
Kirli yüzler sevilmez,
Güzelliği görülmez.
Saçlarım bakım ister,
Hele dişler hele dişler.
Kirlenmesin kulaklar,
Uzamasın tırnaklar.
Sonra bize pis derler, pis derler.
Hele dişler hele dişler.
Kirlenmesin kulaklar,
Uzamasın tırnaklar.
Sonra bize pis derler, pis derler.
UYARLAMA:
Sınıfta Özel Gereksinimli bir çocuk var ise etkinliği
Öğrenme süreci, “MEB OÖE” programı Özel Gereksinimli Çocukları Desteklemeye
Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar”metindeki bilgiler doğrultusunda düzenlenir.
GENEL DEĞERLENDİRME
Çocuk Açısından:
Program çocukların gelişim alanlarına uygun olarak
hazırlandı. Etkinliklerde çocukların ilgisi oldukça yüksekti. Etkinliklerde her
çocuğa soru cevap şeklinde kendilerini ifade etmeleri için fırsatlar verildi.
Program Açısından:
Program çocukların gelişim alanlarına uygun olarak
hazırlandı. Planlanan etkinliklerin tamamı uygulandı. Farklı materyallerden
faydalanılarak çocukların öğrenmelerinde kalıcılık sağlanmış oldu. Programlanan
etkinlik başarı ile sağlandı.
Öğretmen Açısından:
Yapılan etkinlikler çocukların yaşına ve gelişim düzeyine
uygun olarak seçildiği için uygulama aşamasında bir sıkıntı ve sorunla
karşılaşılmadı. Etkinlerin uygulama aşamasına bir sorunla karşılaşılmadığı için
etkinlikler sorunsuz ve başarı ile tamamlandı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder